понедельник, 6 марта 2017 г.

ЕС: Белая книга о будущем Европы: Пути сохранения единства в рамках Союза 27 стран

В преддверии 60-летия Европейского Союза и в рамках подготовки саммита в Риме 25 марта 2017 Европейская Комиссия представила 1 марта свой доклад о будущем Европы «Белая книга о будущем Европы: Пути сохранения единства в рамках Союза 27 стран». Доклад Европейской Комиссии обозначает движущие силы перемен и определяет основные вызовы и возможности для Европы на ближайшее десятилетие. Комиссия также предлагает пять сценариев развития Европы до 2025 года. Будучи иллюстративными по природе, они помогут обсуждению будущего Европы. Отправной точкой для каждого сценария является тот факт, что 27 стран-членов продолжат двигаться вперед вместе как Союз.

Эти сценарии включают: Сценарий 1 «Живем, как раньше»: 27 стран-членов ЕС уделяют внимание реализации позитивной повестки реформ в духе «Нового начала для Европы», предложенного Комиссией в 2014, и Братиславской декларации, согласованной 27 странами-членами в 2016. Сценарий 2 «Только Единый рынок»: 27 стран ЕС постепенно возвращаются к идее единого рынка, так как более не могут договориться по увеличивающемуся числу сфер политики. Сценарий 3 «Кто хочет большего, делает больше»: 27 стран ЕС действуют, как сейчас, но позволяют заинтересованным странам-членам делать больше совместно в таких конкретных сферах, как оборона, внутренняя безопасность или социальные вопросы. Появляются одна или несколько «коалиций заинтересованных».

Сценарий 4 «Делаем меньше, но с большей эффективностью»: 27 стран ЕС концентрируются на более эффективной и оперативной работе в отдельных сферах политики и делают меньше там, где, как полагают, нет эффекта. Внимание и ограниченные ресурсы направляются на определенные сферы политики. Сценарий 5 «Делаем вместе намного больше»: страны-члены решают в большей степени делиться полномочиями, ресурсами и создать общие процедуры принятия решений по всему спектру. Решения согласовываются быстрее и реализуются без промедления.

Источник:
https://eeas.europa.eu/delegations/russia/21748/node/21748_ru 

Report by UK Ministry of Defence: Strategic Trends Programme: Global Strategic Trends – Out to 2045

Russia. Russia is likely to continue to be a major regional power, maintaining a substantial capability for regional intervention by 2045. Russia’s permanent membership of the UN Security Council, geographical size, large energy reserves and substantial armed forces are likely to ensure its continued status as a regionally (and, to some extent, globally) influential power by 2045. The Russian political system will probably remain authoritarian, even after President Putin’s tenure ends. Restoring Russia’s status as a ‘great power’ is likely to remain a key political objective for the country. Russia will almost certainly seek to influence its near abroad with a mixture of hard and soft power. Geopolitical considerations, domestic concerns and economic pragmatism are likely to continue to characterise Russia’s foreign policy out to 2045.

The Russian economy may have a better rate of growth than some European countries in the short-term, but this is unlikely to continue out to 2045. Russia’s economy is almost certain to remain smaller than the EU’s as a whole. Although energy exports to Asian markets are likely to have increasing importance, Europe will probably remain Russia’s primary economic focus. The country is almost certain to face a number of challenges, such as an ageing society, environmental degradation, corruption, under-investment and narrow democratic institutions. Russia may also be hindered in fulfilling its economic potential by inefficient allocation of resources and chronic under-investment. In the long term, this may make it harder to maintain social stability.

Russia’s growing Islamic population could challenge the traditional Slavic identity and continuing unrest driven by separatists in its outlying regions could exacerbate the government’s security concerns. At the same time, the generation of Russians born after the Cold War may demand greater representation and reduced corruption. However, major reforms of the political system and the institutional economic framework are not likely unless there is a change in Russia’s style of government. Without reform, however, Russia is likely to experience a gradual economic decline and there is the potential for extensive political and social unrest. A Russian collapse or fragmentation would have serious consequences for the global economy and would be likely to have severe implications for the stability of neighbouring countries, including those in eastern Europe.

Источник:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/348164/20140821_DCDC_GST_5_Web_Secured.pdf

Комментариев нет:

Отправить комментарий