суббота, 5 августа 2017 г.

Учтет ли Банк России в обновленном Перечне документов, образующихся в процессе деятельности кредитных организаций России, разъяснение Верховного комиссара по правам человека ООН, которое не отождествляется с «правами вкладчиков»?..

В развитие темы:
http://svdrokov.blogspot.ru/2017/07/blog-post_28.html
http://svdrokov.blogspot.ru/2017/07/blog-post_29.html 

Неправительственная организация BankTrack (Нидерланды) поставила под сомнение соблюдение мировым банковским сектором «Руководящих принципов предпринимательской деятельности в аспекте прав человека» ООН HR/PUB/11/04.

Источник:
http://www.ohchr.org/Documents/Publications/GuidingPrinciplesBusinessHR_RU.pdf

Принципы ООН исходят из признания: а) принятых государствами обязательств соблюдать, защищать и осуществлять права человека и основные свободы; b) роли предприятий, выполняющих специализированные функции в качестве специализированных органов общества, которым предъявляется требование соблюдать все действующие законы и уважать права человека; с) необходимости обеспечивать соблюдение прав и обязанностей − в случае их нарушения − с помощью соответствующих эффективных средств правовой защиты. Настоящие руководящие принципы применяются ко всем государствам и ко всем транснациональным и иным предприятиям независимо от их размеров, сферы деятельности, места нахождения, форм собственности и структуры. Даже автор Принципов проф. John Ruggie публично признал свою «глубокую озабоченность».

 

Опубликовано 4 июня 2010 International Labour Organization

Образованная Thun Group на протяжении нескольких лет призывала Верховного комиссара по правам человека ООН уточнить роль банковского сектора в соблюдении прав человека, вытекающих из клиентских операций.

Подробно см.:
https://business-humanrights.org/sites/default/files/media/documents/thun-group-discussion-paper-final-2-oct-2013.pdf

Были достигнуты константы: - reaffirms that banks can contribute to adverse human rights impacts through their finance, for example if its actions and decisions influence a client in such a way as to make an impact more likely. In such circumstances, the bank may be responsible for remediating the human rights impact together with its client. A bank may also be directly linked to a human rights impact through its finance, without contributing to it, in which case it would not be responsible for remedying the impact, although it may take a role in doing so. It also makes clear that neither case involves a shifting of responsibility from the client onto the bank.

- elaborates on the factors influencing the nature of a bank’s involvement with an adverse human rights impact, including whether the bank was incentivising or facilitating harm, and the quality of its human rights systems and due diligence processes. It also describes how banks can move from being directly linked to an instance of human rights abuse to contributing to it, if it “over time fails to take reasonable steps to seek to prevent or mitigate the impact”.

- discusses the responsibility of banks to remediate human rights impacts when they identify they have contributed to them, and their separate responsibility to establish or participate in a grievance mechanism so that people whose rights have been affected by the bank can seek remedy. These are areas which have been relatively little discussed by the banking industry – indeed, the Thun Group of banks committed in 2014 to “explore options for addressing the third pillar (of the UN Guiding Principles), i.e. access to remedy”, but took no further action to deliver on this.

И вот Верховный комиссар по правам человека ООН опубликовал разъяснение, в соответствии с которым “banks should have in place a policy statement on human rights, clearly communicate their human rights expectations to clients and other business partners, and a due diligence process to identify and assess impacts (drawing on relevant internal and external expertise, and in consultation with stakeholders), integrate the findings from their impact assessments across relevant functions and departments (including taking appropriate actions), and track and account for how impacts are addressed.”

Fulfilling those requirements requires a robust archival program. 

Источники:
http://www.ohchr.org/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=/Documents/Issues/Business/InterpretationGuidingPrinciples.pdf&action=default&DefaultItemOpen=1
https://www.banktrack.org/download/letter_from_ohchr_to_banktrack_on_application_of_the_un_guiding_principles_in_the_banking_sector/banktrack_response_final.pdf

Комментариев нет:

Отправить комментарий